به عنوان بخشي از سيستم ترمز، تقريبا وظيفه اصلي اين سيستم بر عهده لنت ترمز است. براي توقف خودرو، نياز به عاملي داريم تا توانايي كنترل سرعت خودرو را داشته باشد. چرخهاي خودرو با سرعت بسيار بالايي در حال چرخشاند. با فشردن پدال ترمز، بين لنت ترمز و چرخها نيروي اصطكاك بسيار زيادي به وجود ميآيد كه موجب كاهش سرعت يا توقف كامل خودرو ميشود. لنت ترمز سراتو كاسه اي چگونه اين كار را ميكند؟ براي پيدا كردن پاسخ اين سوال با ما همراه باشيد.
اولين لنت ترمز
اولين لنت ترمزها در اواخر قرن بيستم اختراع شدند. فردريك لنكستر اولين لنت ترمز را اختراع كرد. تمام اختراعات در طول زمان دچار تغييرات بسياري شدند اما لنت ترمزها همچنان همان گونه كه اولين بار ساخته شدند، توليد ميشوند. حتي مواد اوليه از زمان ساخت اولين لنت ترمز، هنوز هم دست نخورده است. در اولين لنتهاي ترمز، از آزبست استفاده ميشد. در طول تقريبا يك قرن پس از اختراع لنت ترمز، همچنان در توليد آنها از آزبست استفاده ميشود. آزبست مواد مضر و سراطانزاي صنعتي است.
در چند سال اخير، ممنوعيت استفاده از آزبست، توليدكنندگان لنت ترمز را به فكر انداخت تا مواد ديگري را جايگزين آزبست كنند؛ به اين ترتيب رفته رفته انواع مختلف لنت ترمزها توليد شدند.
انواع لنت ترمز سراتو
امروزه با استفاده از فناوريهاي روز، تركيبات جديدي براي استفاده در لنت ترمزها كشف شده است. در بيشتر لنت ترمزهاي جديد ديگر از آزبست استفاده نميشود. از انواع لنت ترمزهاي بدون آزبست ميتوان به لنت ترمزفلزي، لنت ترمز نيمه فلزي، لنت ترمز ارگانيك و لنت ترمز سراميكي اشاره كرد. همچنين لنت ترمزها به دو دسته كلي لنتهاي ديسكي و لنتهاي كفشكي تقسيم ميشوند. براي كسب اطلاعات بيشتر از هر نوع لنت ترمز، به بخش توضيحات انواع لنت ترمزها مراجعه كنيد.
لنت ترمز كفشكي
در خودروهاي قديميتر، از لنتهاي كفشكي استفاده ميشود. اين لنتها به گونهاي هستند كه درون كاسه چرخ قرار ميگيرند. لنتهاي كفشكي همراه با كاسه چرخ شروع به چرخيدن ميكردند و در صورت گرفتن پدال ترمز، لنت كفشكي به كاسه چرخ فشرده ميشود و خودرو را متوقف ميكرد. خودروهاي نسبتا قديمي هنوز از اين لنتها استفاده ميكنند. به دليل طريقه عملكرد اين لنت، آن را با نام لنت كاسهاي نيز ميشناسند. در خودروهايي مانند پيكانها_كه قديميتر هستند_ يا حتي ۲۰۶ تيپ دو توليد قديم، از لنت ترمزهاي كفشكي استفاده شده است.
لنت ترمز ديسكي
بعد از تغييرساختار چرخهاي خودرو لنت ترمزهاي ديسكي طراحي و توليد شدند. در چرخهاي جديد به جاي استفاده از كاسه چرخ، ديسك چرخ استفاده ميشود. بنابراين لنتهاي كاسه اي در اينجا كاربردي ندارند؛ به عبارت ديگر اصلا قابل نصب نيستند. لنتهاي ديسكي بر خلاف لنتهاي كاسهاي كه منحني بودند، به صورت تخت هستند.
لنتهاي ديسكي هم مانند لنتهاي كاسهاي، با ايجاد اصطكاك باعث توقف ماشين ميشوند. تفاوت نحوه كار لنتهاي ديسكي و كاسهاي در مكان ايجاد اصطكاك است. همانطور كه اشاره شد، در ترمزها كفشكي، از برخورد لنت و كاسه چرخ اصطكاك به وجود ميآيد؛ در حالي كه در ترمزهاي ديسكي، اصطكاك به وسيله سايش لنت ترمز به ديسك چرخ توليد و موجب ايست خودرو ميشود.
در تمامي خودروهاي جديد و خودروهاي وارداتي از ترمزهاي ديسكي استفاده ميشود. از انواع خودروهايي كه از ترمزهاي ديسكي استفاده ميكنند ميتوان به سراتوهاي مونتاژي و وارداتي اشاره كرد. در ادامه انواع ترمزهاي ديسكي را بررسي ميكنيم.
لنت ترمز خودرو سراتو
سراتوها در دو نوع وارداتي و مونتاژي در بازار موجود هستند. سراتوها، از پرطرفدارترين خودروها محسوب ميشوند، بنابراين طبيعي است تهيه لوازم يدكي اين خودرو_به خصوص سراتوهاي وارداتي_ از معضلات بسياري از خانوادهها باشد. لنت ترمز از لوازم يدكي مصرفي است؛ يعني پس از مدتي تمام ميشود و نياز به تعويض دارد. همچنين بالا اشاره شد كه لنت ترمز در خودروها اهميت بالايي دارد؛ هر وسيلهاي كه اهميت بالايي دارد، سودجويان نيز در بازار آن فراوان هستند. براي لنت ترمز سراتو هم اين گونه است.
بخش عظيمي از بازار لنت ترمز سراتو، به فروشندگان لنت ترمزهاي بيكيفيت تعلق دارد. همچنين علاوه بر آن بي حواسي خريداران در تعيين نوع خودرو هم تاثير زيادي در خريد اشتباه دارد.
بازدید: